Egy eszköz a távozó látogatók visszahódításához: Exit overlay
A látogatók 70-95%-a interakció nélkül távozik a weboldaladról. Viszont vannak megoldások, amikkel vásárlóvá formálhatod őket. Ma egy ilyen eszközt mutatunk be nektek: az exit overlay-t. Egy egyszerű, ám de hatásos eszköz, mellyel a látogatóid egy részét visszaszerezheted és meggyőzheted őket, hogy a te szolgáltatásaidat/termékedet válasszák.
Mi is ez az exit overlay?
Leegyszerűsítve a dolgot, felugró ablakokról beszélünk, de azért itt jóval többről van szó. Mégpedig egy
webes marketing eszközről, amely arra lett kitalálva, hogy a weboldalakról még az interakció előtt távozni szándékozó látogatókat meggyőzze az oldalon maradásról, feliratkozásról, vásárlásról, stb.
Hogyan működik?
A rendszer folyamatosan figyeli a felhasználók viselkedését az oldalon és amint észleli, hogy a felhasználó be szeretné zárni az ablakot, azonnal feldob egy nagyszerű ajánlatot - például kuponkódot -, ezzel meggyőzve az érdeklődők egy részét a maradásról. Hogy honnan tudja ez a kis okos eszköz, hogy mikor kell bedobnia a megnyerő ajánlatodat? Egyszerű! Bezárásra utaló viselkedés az, amikor az egeret a böngészőablakot bezáró piros X irányába húzzuk. Ezt a gesztust a rendszerünk a másodperc töredéke alatt észleli és még időben felhozza az ajánlatot. Ez az utolsó lehetőségünk arra, hogy az oldalunkon tartsuk a felhasználót, miután az már eldöntötte, hogy távozik.
Miért érdemes használni?
A látogatók 70-95% lelép az oldalról, mielőtt végrehajtaná az általunk elvárt feladatát - vásárlás, feliratkozás, stb. Mondanom sem kell, hogy ez egy hatalmas kiesés. Azt nem állítjuk, hogy ezzel az eszközzel minden látogatót meggyőzhetsz. Egy olyan eszköz, amivel ez lehetséges lenne, fegyvertartási engedélyhez kötött. De nagyjából a 15-20%-os visszacsábítási ráta reális becslésnek mondható.
Ez a 70-95% felhasználói réteg több csoportból tevődik össze, íme pár közülük:
- első alkalommal látogat az oldalra
- visszatérő látogató, aki korábban még nem vásárolt nálunk
- a kosarat a vásárlás befejezése nélkül elhagyó látogató
Ezeknek a csoportoknak külön-külön beállíthatóak különböző üzenetű exit overlay-ek. Kicsit vizsgáljuk meg őket, hogy jobban megértsük, hogy miről is van szó.
Első alkalommal látogató:
Van, akiért érdemes küzdeni, és van, akiért teljesen felesleges. Hogy példával is éljünk: a látogatóknak egy bizonyos százaléka azonnal el is szeretné hagyni weboldalunkat, ahogy megérkezett rá. Nem azért mennek el az oldalról ilyen rövid időn belül, mert magasak az árak, vagy nem megnyerő az oldal megjelenése. De akkor mi a gond? A válasz egyszerű: nem minket kerestek, továbbá biztos, hogy nem szeretnének a hírlevünkre feliratkozni. Szóval felesleges küzdenünk értük. Hogy ha mégis megtesszük - tehát egyből kapja is az ajánlatot, amikor be szeretné zárni az ablakot - a felhasználónak frusztráló lehet. Pont ugyanaz az eset, amikor idegenek becsengetnek hozzánk egy kellemes lazulós délutánon, és a hitükről próbálnak meggyőzni minket. Elég frusztráló tud lenni. Az a felhasználó, aki minket keres, fent fog maradni az oldalunkon, mert érdekli a tartalom. Onnantól kezdve, hogy nem zárja be az ablakot 5 másodpercen belül, tudjuk, hogy egy érdeklődővel van dolgunk. Szerencsére van megoldás arra is, hogy mennyi idő után jelenhetnek meg az exit overlay-ek. Beállítható például, hogy a rendszer figyelje az oldalon eltöltött időt. Aki kicsivel több időt is eltöltött az oldalon, az valószínűbb, hogy rátalált a keresett témára. Hogy ha így is be szeretné zárni az ablakot, akkor valami mégsem tetszik neki. Esetleg túl magasnak találja az árakat. Ekkor kell lecsapnunk rá.
Visszatérő látogató, aki korábban még nem vásárolt nálunk:
Az első benyomást már megtettük korábban, és tetszettünk neki. Valamiért mégis elhagyott minket. Valahol jobbat kapott. De most visszatért! Esetleg megnézni, hogy változott-e valami a múltkori ittléte óta, vagy most egy másik szolgáltatásunk/termékünk iránt érdeklődik. Lényegtelen! A lényeg az, hogy most nem engedhetjük el a kezét. Be kell dobjuk magunkat abban az esetben, hogy ha megint csak addig voltunk jók, ameddig megnézett magának. Be szeretné zárni az ablakot és ekkor mi teszünk neki egy kedvezőbb ajánlatot. Hogy ha így sem kellünk neki, akkor csak menjen, de azért nem bánjuk, hogy ha még visszanéz.
A kosarat a vásárlás befejezése nélkül elhagyó látogató:
Itt általában két csoportra oszthatjuk a felhasználókat:
- Azok, akik beteszik a kosárba a terméket, és be szeretnék zárni az oldalt. Ilyenkor javasolt egy kis árengedményt feldobni. Hátha mégis horogra akad.
- Azok, akik betették a kosárba a terméket, megadták a szükséges adatokat a rendeléshez, viszont mégsem fejezték be a vásárlást. Ők valószínűleg azt hiszik, hogy befejezték. Kicsit banálisan hangzik, de tényleg vannak ilyen 'halak a vízben'. Itt nem kedvezményt kell felajánlani, hanem érdemes figyelmeztetni őket arról, hogy valami szörnyű dologra készülnek.
A felugró ablakokról (vagy popup-okról)
Bár ez egy kicsit eltérő téma, de mégis érdemes róla beszélni - elvégre a kettő kötődik egymáshoz. Nem minden felugró ablak egyenlő az exit overlay-el. Ugyanis az exit overlay csak akkor jelenik meg, amikor a felhasználó az oldalt be szeretné zárni, viszont felugró ablakokkal bármikor találkozhatunk. Egyes weboldalak kitűnően értenek a látogatóik bosszantásához. Olykor annyira elvakítja az illetékeseket a felhasználók kifacsarása, hogy elfelejtenek nem kavicsok lenni egy kényelmes cipőben. Pár tanács amit semmiképpen sem ajánlunk bevetésre:
- Hihetetlenül frusztráló a szegény, ártatlan érdeklődő számára, amikor megtalál minket és mi egyből az arcába toljuk az "iratkozz fel hírlevélre" vagy "Like-olj minket Facebook oldalunkon" ablakokat. Még nem látott semmit a tartalomból. Azt sem tudja, hogy az oldal tartalmazza-e a számára releváns tartalmat. Nem tud rólunk semmit. Ez a módszer nagyon erőszakos. Az ilyen üzeneteket sokkal érdemesebb akkor feldobni, amikor a felhasználónak már van bizonyos mennyiségű pozitív tapasztalata rólunk, például sikeresen vásárolt oldalunkon. Ekkor ő is elégedett és szívesen hallana máskor is felőlünk, valamint így könnyebb rávenni arra is, hogy megnyomja azt a kis Like gombot.
- Tipikus hiba, amikor függetlenül attól, hogy a felhasználó be akarja-e zárni az ablakot vagy sem, bizonyos idő eltelte után megjelenik egy felugró ablak - látszólag indoklás nélkül. Az jelen esetben lényegtelen, hogy mit tartalmaz, viszont ami fontos az az, hogy a felhasználót sikeresen traumatizáltuk. Persze most nem arra gondolunk, hogy megijedt szegény. Mindössze arról van szó, hogy olvasott, figyelte a tartalmat, érdekelte, lekötötte az. És mi egy igen sikeres módszerrel elvontuk róla a figyelmét. Frusztráló tényező!
- A kedvencünk az amikor egy felugró ablakot egy bizonyos ideig be sem lehet zárni, ezzel kényszerítve a felhasználót, hogy mindenképpen olvassa el, nézze meg a benne szereplő tartalmat. Fantasztikus felhasználói élmény!
Hasznát venném az exit overlay-nek. Kihez fordulhatok segítségért?
Napjainkban több cég jelent meg a piacon melyeknek a fő profiljuk mindössze az exit overlay-ek beépítésére korlátozódott. Praktikus megoldásokat nyújtanak azoknak a cégeknek, akik mögött nincs egy profi webes csapat, melynek a kisujjában van az ilyen megoldások beépítése. Fizethetik örökkön-örökké az előfizetést erre az egyszerű funkcióra az exit overlay-es cégnek. Ráadásul nem is kapnak egy teljesen testreszabott megoldást. Be kell érniük valamilyen sablonnal, ami valószínűleg csak hézagokban passzol az oldal arculatához. Szerencsére a mi ügyfeleinknek nincsenek ilyen jellegű problémáik. Az exit overlay-t weboldalad arculatához illő megjelenéssel ruházzuk fel, és természetesen nem kell havi bérletet fizetned érte.
Ezenfelül egy rakás egyedi igénnyel kereshetsz meg bennünket, reméljük, hogy lesz bennük kihívás.
Tégy próbára minket!Tagek: exit overlay, popup, felugró ablak, kosárelhagyás, felhasználói élmény, online marketing