Hogyan érhetek el jobb találati eredményeket a weboldalamnak?
Hiába a minőségi és profi weboldal vagy webáruház, ha azt nem látogatja senki, nem rendelnek róla. Milyen megoldások léteznek, amelyekkel jobb találati eredményeket érhetünk el? Léteznek ingyenes megoldások is? Közel 10 éves intenzív webes tapasztalatainkat szeretnénk megosztani a következő blog sorozatban.
A SEO (Search Engine Optimization, azaz keresőoptimalizálás) kérdéseivel minden weboldal tulajdonos találkozni fog, ez csak idő kérdése. Számtalan lehetőség nyílik arra, hogy weboldalunkat adott kulcsszóra előkelő helyen találjuk. Jó hír, hogy ezek nagy része ingyenes... bár rögtön hozzá kell tenni az árnyoldalát is: sokat kell dolgozni rajta, foglalkozni kell vele.
Ahhoz, hogy igazán jól megértsük ezt a tudományágat, engedjék meg, hogy egy kis szakmai tananyaggal kezdjük:
Bármilyen weboldalon is járunk, minden egyes betöltött webes tartalom egy HTML kódból épül fel. (Kivétel az amúgy is ritkábban használt flash technológiával készült megoldások). Ezt a HTML kódot értelmezik a böngészők, és állítják elő belőle számunkra a kívánt tartalmat. A keresőrobotok olyan algoritmusok, amelyek folyamatosan és szisztematikusan pásztázzák a weboldalakat. Ezek a robotok szintén csak ezt a HTML kódot látják, dolgozzák fel. Egy szabályrendszer alapján próbálják meg kinyerni belőle a lényegi tartalmat. Megállapítják, hogy milyen témájú az adott oldal, ez alapján kategorizálják, indexelik, majd ajánlják fel őket egy-egy keresés eredményeként. Az egyik legnépszerűbb és legjobban sikerült ilyen algoritmust a Google készítette el, amely azóta számtalan más területen is remek szolgáltatást nyújt.
Tulajdonképpen 3(+1) főbb tényezőn múlik az oldalunk találati eredménye, ezeken a területeken van lehetőségünk javítani, optimalizálni:
- Technikai rész, a forráskód területe:
Habár nem ismert a Google keresőóriás teljes algoritmusa, de jó pár nyilvános javaslata és ajánlása van a webprogramozók felé. Ha ezeket betartjuk, úgy segíteni tudjuk a Google munkáját, hogy könnyebben fel tudja dolgozni a weboldalainkat. Ha a saját szolgáltatásainkból indulunk ki, akkor Önnek mint ügyfélnek ezzel gyakorlatilag semmi teendője nincs. Ráadásul a WebDeb-nél nem jelent plusz költséget a weboldalak keresőbaráttá alakítása. Hála az egyedi fejlesztésnek, mi már eleve úgy építjük fel az oldalainkat, hogy figyelembe vesszük a keresők legaktuálisabb ajánlásait. Ez persze nem jelenti azt, hogy a későbbiek során ne lehetne még tovább finomítani az oldal forráskódján, de ehhez nem árt pár hónapnyi éles statisztikai adat.
- Online marketing:
Tételezzük fel, hogy műszaki cikkeket értékesítünk a webáruházunkban. Ilyen témában biztosan lesz legalább még 9 másik olyan áruház, akik odafigyeltek a keresőbarát forráskódra, és mindannyian az első találati eredményért versengenek. Bizony a fizikai boltokhoz hasonlóan az interneten is megvannak a megfelelő marketing eszközök, amelyekkel több látogatót csalogathatunk az oldalunkra, több olyan értékes hivatkozást szerezhetünk, amelyek a mi weboldalunkra mutatnak. Ilyen eszköz egy jól menedzselt, és a weboldallal összekötött Facebbok profil, a fizetett, kattintás alapú hirdetések (amikkel ráadásul remekül tudunk különböző embercsoportokra célozni) vagy a blog írása :). Online is remekül működnek a különböző promóciók, akciók. Ahány oldal, ahány cég, annyi féle stratégia, annyi kreatív megoldás és ötlet. Főleg ezt a területet fogjuk boncolni, hogy legalább az alapvető ismeretekkel és tanácsokkal megismerkedhessenek.
- Felhasználói szokások figyelése:
Erre hadd mutassunk be egy klasszikus példát: Tegyük fel, hogy adott kulcsszóra az első két találati eredmény a saját weboldalunk és az egyik konkurenciánké. Ekkor az internetező rákattint a konkurencia találatára, majd 10 másodperc elteltével visszalép, és a másik találati linkre kattintva a mi weboldalunkra is belép, majd itt hosszabban elidőzik. Ha ez tendenciózusan így történik, akkor a keresőrobot a mi weboldalunkat fogja előbb sorolni (még gyengébb forráskód esetén is), hisz az internetezők viselkedései alapján a mi oldalunk érdekesebbnek tűnik. Az olyan keresőóriások, mint a Google, azért is váltak népszerűvé, mert millió ilyen kis trükkel rendkívül jó találatokat tudnak szolgáltatni.
- +1 ráadás:
A napokban jelentette be a Google, hogy 2015 április 21-től után már előrébb fogja rangsorolni az olyan weboldalakat, amik mobilra optimalizáltak. A mobilbarát weboldalakról már írtunk korábban. Úgy néz ki, hogy szűk egy hónapon belül ez még fontosabbá fog válni.
Tagek: SEO, HTML, Marketing