Válasszunk kulcsszóban gazdag domain nevet
Korábban már írtunk arról, hogy milyen szempontok szerint érdemes domain nevet választani. Most ezt a témát nézzük meg a keresők szemszögéből is. Lehet mégsem olyan rossz ötlet egy hosszabb, de kulcsszavakban gazdag domain név?
Az egyik legjobb módszer, amivel szinte nyert ügyünk van, ha a domain nevünk azonos egy adott kulcsszóval. Például, ha valaki kifejezetten debreceni céget keres, aki honlapkészítéssel foglalkozik, akkor várhatóan a „honlapkészítés Debrecen” kulcsszavakra fog rákeresni. Egy ilyen keresésre remekül fel tudunk készülni a www.honlapkeszitesdebrecen.hu domain névvel. Mivel ezt a trükköt már sokan alkalmazzák, így előfordulhat, hogy a legideálisabb domain nevek már foglaltak. Ebben az esetben is célszerű legalább egy-egy kulcsszót belesűríteni a domain névbe. Legvégső esetben lehetőség van aldomain nevek létrehozására is (pl. honlapkeszites.webdeb.hu vagy akár a webdeb.hu/honlapkeszites), viszont ezek már távolról sem olyan hatékonyak, mintha maga a domain név tartalmazná a kulcsszavakat.
Rögtön meg kell említeni, hogy bizony az ilyen webcímeknek bőven van hátránya is:
- Korábban is említettük, hogy kerülni kell a túl hosszú címeket, hisz ezek könnyebben elgépelhetőek, hosszadalmas leírni őket, bizonyos esetekben nehezebb megjegyezni is.
- Könnyen lecsúszhatunk a találati lista aljára abban az esetben, ha egy ilyen domain névvel csak meg akartunk támogatni egy valóban használt, és kifelé inkább kommunikált domain nevet. Saját példánknál maradva: Kézenfekvő megoldás beállítani azt, hogy a www.honlapkeszitesdebrecen.hu címet beírva a www.webdeb.hu weboldalra irányítjuk a látogatókat (vagy ha nem irányítjuk át, akkor is teljesen azonos tartalommal fogadjuk a látogatókat). Ez a megoldás plágiumnak minősül, és a keresőrobotok az egyiket a másik rovására fogja előrébb rangsorolni.
- Egy ilyen domain név csak egy kulcsszó párra jelent megoldást. Honlapkészítő céget viszont más kifejezésekkel is kereshetnek (pl. weblapkészítés Debrecenben, Hajdú-Biharban stb). Ilyen szavak esetén máris oda a jó találati eredmény.
Na de akkor mit lehet tenni a fenti problémákkal? Mi lesz ezekre a megoldás? Menjünk sorba:
- A hosszú, olykor már erőltetett domain nevek azért nem jelentenek valódi problémát, hisz ezeket a címeket a gyakorlatban senkinek sem kell legépelnie, nem kell beírni a böngészőbe. Sőt az ilyen „domain marketing” webcímeket kifelé nem is szokás kommunikálni. Böngészés közben az internetezőt egyáltalán nem érdekli a webcím. Egy találati listán, amikor rákattint a látogató a webcímünkre, csak arra kínácsi, hogy valóban érdekes tartalom fogadja-e. Mivel a weboldalunkat (vagy webáruházunkat) mégis reklámozni szeretnénk egy használhatóbb webcímmel, így az ilyen kulcsszavakból álló domain neveket csak a valóban használt, központi domain támogatására érdemes használni. Na de ezzel el is érkeztünk a 2. problémához:
- Hogyan kerülhetjük el, hogy azonos tartalom miatt ne „büntessenek” a keresőrobotok? Írjunk különböző tartalmakat a különböző webcímekhez :) Igen, ez nagy munka, de nagyon meghálálja magát! Ráadásul itt érdemes úgy megfogalmazni a tartalmat, hogy a domain névben szereplő kulcsszavakat minél gyakrabban felhasználjuk (persze csak ésszerű határokon belül). A www.honlapkeszitesdebrecen.hu webcím alatt egy nagyon hasonló kinézetű és felépítésű, de szövegezésében picit eltérő tartalom található a www.webdeb.hu központi oldalhoz képest. Így adott kulcsszavakra príma találatunk van (hála az erős domain névnek és a kulcsszavakban gazdag tartalomnak). Ráadásul az oldalra lépve, bárhova kattint a látogató, már az központi oldalra irányítjuk őket. A látogató gyakorlatilag észre sem veszi, hogy egy másik domain név alatt jár már. Ezzel a megoldással a www.webdeb.hu malmára hajtottuk a vizet egy népszerű kereső kifejezésre keresők esetén.
- „Ügyes-ügyes, de ennyi erővel vásárolhatnánk akár 100 domain nevet is, hogy minden kulcsszóval ezt eljátszhassuk.” – érkezik gyakran az első reakció. Habár egy .hu domain nevet lefoglalni nem egy ökör ára (pláne ha nagy tételben vásárolunk), de egy bizonyos mennyiség felett ez mégis jelentős összeg lehet, sőt már pár 10 darab esetén is. Belegondolva viszont, hogy mekkora összegeket fizetünk ki fizetett hirdetésre (AdWords, Facebook, vagy akár offline), azt gondoljuk, hogy ez egy igen olcsó és hatékony reklám. De mint mindenen, ezen is sokat lehet optimalizálni. Minek vásárolnánk meg egy olyan domain nevet, amit senki sem keres? Semmi értelme lefoglalni egy www.honlapkrealas.hu címet, hisz erre a kulcsszó párra potenciális érdeklődő várhatóan nem keres rá. A www.google.com/trends/ cím alatt remek kimutatást találunk az egyes kulcsszavak népszerűségéről. Jó módszer lehet még megfigyelni, hogy pl. a Google milyen szavakat ajánl fel folytatásként egy elkezdett kulcsszó esetén. Továbbá a Google Analitics alatt is számtalan információt találunk a különböző keresőszavakról. Érdemes egy fél órát – órát rászánni, és feltérképezni, hogy milyen szavakat írhatnak be azok az internetezők, akik épp minket keresnek.
Végezetül még egy nagyon fontos tudnivaló: Klasszikus hiba, amikor - mondjuk - egy cipőket értékesítő webshop kifejezetten a cipő szóra szeretne az első találatok között megjelenni. Gondoljunk csak bele, hány találatot kapunk pusztán egy főnévre keresve. Szinte biztos, hogy a tengernyi információt kénytelenek leszünk tovább szűrni, hogy pontosabb találatot kapjunk (pl.: cipőbolt Debrecen, Nike cipő, stopplis cipő). Ne egy általános kifejezésben legyünk jók, hanem azokra a szavakra, amikre valóban minket keresnek.